Tandkødsbetændelse

Hvis dit tandkød bløder efter du har børstet tænder, har du med stor sandsynlighed tandkødsbetændelse, lad os hjælpe dig.

Hvad er tandkødsbetændelse?

Når man børster tænder, kan man opleve, at tandkødet bløder. Blødningen er oftest et tegn på, at dit tandkød er betændt. Oftest er grunden, at din mundhygiejne med tandbørste og tandtråd ikke er optimal. Vi anbefaler derfor, at du booker en tid, så vi kan få overblik over, hvor der er betændelse og instruere dig i optimal mundhygiejne.
Hvis du ikke tager hånd om tandkødsbetændelsen, kan den udvikle sig til parodontitis.

Læs mere om parodontitis her.

Tegn på tandkødsbetændelse:

• Ømt tandkød.
  • Hævet tandkød.
  • Rødt eller lilla tandkød.
  • Blødende tandkød.
  • Dårlig smag i munden.
  • Dårlig ånde.

Vær opmærksom på, at hvis du børster for hårdt med tandbørsten eller er for hård med tandtråden, kan dette fremkalde blødning. Dette er ikke ensbetydende med, at du har tandkødsbetændelse.

Læs mere om korrekt tandbørsteteknik her.

Forebygning af tandkødsbetændelse?

Tandkødsbetændelsen opstår, fordi du ikke får børstet de bakterier, der sidder på dine tænder samt overgangen mellem tandkødet og tanden, ordentlig væk.

• Vi anbefaler, at du to gange dagligt børster dine tænder.
  • Vi anbefaler, at du bruger tandtråd én gang dagligt.
  • I de tilfælde, hvor tandkødsbetændelse er mere udbredt i tandsættet, kan kombinationen af ovenstående samt brug af klorhexidin 0,1% benyttes. Bemærk dog at der skal gå en time mellem tandbørstning og brug af klorhexidin 0,1%. OBS brug kun klorhexidin 0,1% i maksimalt 14 dage, da det ellers kan ændre mundens mikroflora uhensigtsmæssigt.

Hvis ovenstående ikke hjælper, er der risiko for, at du har udviklet paradentose. Dette er en sygdom, der kræver, at vi får dig ind til behandling. Ring derfor ind til os og book en tid til gennemgang af dine tænder og tandkød, så vi i fællesskab kan finde en behandlingsplan, der passer til dig.
Læs mere om parodontitis her

Gode råd fra Tandlægerne i Gentofte

Priser

Se vores priser her

Hvis man ønsker at dele regningen op over nogle måneder er der mulighed for dette via vores samarbejdsparter. Du kan få hjælp af vores reception.