Tandrensning

Små kalkaflejringer på tænderne, der generer dit tandkød og giver dårlig ånde, lad os hjælpe dig med at fjerne dem.

Hvorfor skal tandsten fjernes?

Tandsten aflejres på tænder typisk på de første store kindtænder i overmunden samt på bagsiden af dine fortænder i undermunden. Tandsten øger bakteriernes evne til at sætte sig fast i disse områder. Derfor vil du have områder med høj bakterieforekomst, hvis tandstenene ikke fjernes. Dette vil give en øget risiko for at danne tandkødsbetændelse. Samtidig vil det give dig dårlig ånde. Hvis tandsten ikke fjernes regelmæssigt, vil det brede sig på tandoverfladen samt ned i tandkødslommerne. Sker dette, øges risikoen for at udvikle parodontitis.

Læs mere under afsnittet Parodontitis.

Hvordan udføres en tandrensning?

• Manuel fjernelse med et instrument.
  • Manuel fjernelse med et vibrerende instrument.
  • Polering med pudsepasta.

Metoden, man vælger, afgøres ud fra, hvad du selv ønsker, samt vores anbefalinger. Hårde og bløde belægninger fjernes skånsomt, og afslutningsvis poleres tænderne med pudsepasta. Tænderne føles efterfølgende rene og glatte. Typisk vil det føles som om, at små luftrum er opstået der, hvor tandstenen før sad. Efterfølgende vil du nemmere kunne rengøre dine tænder korrekt med tandbørste og tandtråd.

Hvad kan du gøre for at opretholde korrekt mundhygiejne?

• Brug den korrekte teknik til at børste dine tænder.
  • Børst tænder to gange om dagen. Vi anbefaler morgen og aften.
  • Brug tandtråd en gang dagligt.
  • Gå til regelmæssige undersøgelse hos tandlægen eller tandplejeren.

Hvis du ikke børster korrekt og/eller bruger den forkerte tandbørste, kan du beskadige dit tandkød og tænder. Typisk vil man se det ved at tandkødet har trukket sig tilbage, hvilket vil resultere i blotlæggelse af din tandsubstands, som kan betyde øget varme- og kuldefølsomhed i tanden.

Læs mere om dette under afsnittet Tandbørsteskader.

Hvad koster en tandrensning?

Se priser her.

Finansering

Ønsker du at dele regningen op over nogle måneder er der mulighed for dette via vores samarbejdsparter. Du kan få hjælp af vores reception.